Вие се намирате тук: Новини

Треска за големи печалби

2014-06-23

 Преди петнадесет години Интернета започва да се възприема като нов, интересен феномен на неизвестното бъдеще. Предприемачите се нуждаят от правилните инструменти за измерване на показатели на аудиторията. Днес, това от което те се нуждаят повече от един интерфейс с логин и парола за продукта, е знанието за интегриране на данни, което идва от набор от източници и информация, която може да им помогне да подобрят грижата към клиента – казва Piotr Ejdys, главен изпълнителен директор на Гемиус.

Гемиус в момента е един от ключовите играчи на пазара на Централна и Източна Европа за интернет проучвания. Да се върнем във времето, когато стартира компанията: коя е оригиналната идея, която довежда компанията да съществува 15 години, въпреки промените?

Когато се присъединих към Гемиус, компанията вече съществуваше в продължение на около шест месеца, но под различо име. През 1999г. Adam Fijałkowski среща Chris Modzelewski в САЩ. В един случаен разговор идва идея за създаване на бизнес, който вече е бил очакван в Америка. По този начин е създадена Global Emarketing, интерактивна агенция. Цялата Полска онлайн индустрия придобива форма. Инвеститорът , който залага на Global Emarketing е Chris Modzelewski. С времето компанията поема разработване на софтуер за услуги за изграждане на уебсайтове. Нейният растеж е спрян заради идващата криза. След известно време се съживява с по-голям акцент върху измерването на онлайн трафика. След това става иновативната сила на пазара.

 

Беше ли по-лесно да се постигне успешен бизнес след това?

Ситуацията е със сигурност по-различна. По отношение на новите технологии и интернет, Калифорния е новото Ел Дорадо. Преди да се спука балона с технологии, избухва истинска златна треска, която по-късно се разпространява към другите пазари. Всеки, който експериментира с иновативен бизнес стига до LA и Silicon Valley. Така се и случава по време на златната треска, когато много хора рискуват и залагат всичко на една карта. Повечето от тези „златотърсачи“ стоят далеч, изпълнени с надежа, но без успех. Само малцина са успели, но сред тях са най-впечатляващите победи.

 

Интересно е, че когато нашите решенията са стигнали в Лос Анджелис, скоро започва да се наблюдава, че американците все още измерват трафика с много ненадеждни куки показатели. Трябва да се има предвид, че тук този проблем е разрешен , след като дилемата за разликите между реалните потребители и кукитата – от решаващо значение и за рекламодатели, и за потребители – е обсъдена.     

Какво се случва с компанията след спукването на балона през 2000г.?

Пазарът е смачкан, клиенти е трудно да се намерят. Около 2001г. взимаме решение да се фокусираме върху един продукт. Отказваме се от изграждане на уеб сайтове и се обръщаме към развитието и продажбите на инструмент за измерване на трафика на уебсайтове. GeMius първоначално беше името, което дадохме на системата. Тъй като тя проработи добре и беше високо оценена от клиентите, направихме лека промяна на името на продукта и го използвахме, за да променим компанията през 2003г.

 

Изглежда, че Гемиус се издига доста бързо след това?

Бяхме на вълната, когато нашият инструмент се превърна в успешен и започнахме цялата линия от аналитични продукти, като gemiusTraffic, gemiusDirectEffect и gemiusAudience. В един момент, почти целият полски интернет започна да ги използва. Като не само основните портали, а редица частни сайтове. Ние разработихме нашите продукти, базирани на един инструмент, който измерва не само трафика на уебсайта, но и социо-демографски профил на потребителите. По това време това беше наистина уникално и новаторско решение.

 

Очертаваше ли се тогава идеята за създаване на единен стандарт за онлайн изследвания в Полша?

Тъй като популярността на нашия инструмент нарастна заедно с нуждите на собствениците на интернет страници и портали, една група от издатели сключиха споразумение за определяне на стандарти, които да се използват за измерване на полската онлайн аудитория. По този начин се решава, че PBI (Polskie Badania Internetu – полски интернет проучвания) ще проведат своите изследвания въз основа на нашите решения. След известно време започнахме да разпростваняваме нашите продукти и по други пазари.

 

Предполагахте ли, че Интернетът ще се превърне във важна среда и вярвахте ли, че ефективността му ще трябва да се измерва?

Когато за първи път дойдох в компанията, преди петнадесет години, не съм мислил за тези неща. Радвах се на работата ми с голямата база данни. Виждахме Интернета като нов, интересен феномен, с неизвестно бъдеще и посока на развитие. Въпреки това, имайки предвид какво се случи в САЩ може да се каже, че започваме един нов, вълнуващ проект.

 

Как се променя профила на компанията през тези 15 години?

През последните 15 години ние сме преди всичко изследователска компания. В началото се фокусирахме върху развитието на технологични инструменти, които трябваше да служат като основна площ на нашите интереси, т.е. на уеб измерването. Може да се каже, че още от самото начало, Гемиус е доставчик на решения за търсене и оценяване ефективността и потенциала на бизнеса. Например, в случая с издателите на портали, това означава предоставяне на точна информация относно това кой и как консумира съдържанието. От гледна точка на рекламодателите това е знанието на потенциала на отделните издатели, което им позволява да планират кампании по-внимателно. Редица от нашите решения улесняват ефективността на наблюдение на кампанията, осигуряват единна картина на целия пазар и на интернет потребителите както в Полша, така и в някои от пазарите, на които работим.

 

Кое тогава прави Гемиус да се откроява? Отделно от постиженията, които вече са споменати?

Философията на Гемиус не се променя: да отговори на жизненоважните нужди на клиента. Тъй като интернет пазара преминава през динамично развитие, обхвата на нашите услуги се разширява. В ерата на Big Data ние предлагаме консултантски услуги, които засягат все по-голям обем от данни, идващи от най-различни източници. Днес, всяка организация, на всеки световен мащаб, събира и се опитва да обработва информация за пазара, на базата на всички налични външни ресурси, но също така и на техните собствени складове, събирани в хода на обичайната им дейност. Предизвикателството тук е да се интегрират източниците и да ги управляват ефективно реално време.

 

И така, следователно истината е, че информацията се превръща в ценна стока.

Това е което позволява света на Интернета да се върти и силата, която подхранва еволюцията на нашата комапния. Настоящата ни оферта не е толкова насочена към избор на инструменти за изследване и анализиране: вече се концентрира върху стратегичски решения. Отговаряме на ключови дилеми, пред които е изправен клиента. Инструментите, коието сме създали са способа, с който адресираме тези нужди. По този начин се превръщаме в компания, която се специализира в стратегическо консултантство за онлайн бизнес. Наместо достъп до нашите услуги, сега предлагаме богатство от всеобхватно познание. От една страна, това е селектирана информация, подадена в чиста и разбираема форма. От друга, препоръки за това как това знание да бъде приложено на практика с цел постигане на по-голям успех и подобряване обслужването на клиенти.

 

Кои са пазарите, които според вас са най-обещаващи или най-динамично развиващи се?

Има достатъчно: като изключим вече споменатата Big Data и по-широко разбраните, свързани с нея пазарни нужди. Също толкова важна тенденция, която се стремим да постигнем е да разграничаваме устройствата, които се използват, за да се сърфира в интернет. Вече не са само PC-та, лаптопи или нетбуци, но все по-голяма важност имат мобилните телефони и таблетите. В резултат на това , в много случаи, браузърите са заменени в своята фунцкионалност от мобилни приложения. Нашите решения и инструменти за измерване на онлайн трафик се стремят да обединят събраната информация, без значение от източника, вида устройство или операционна система. Нашите клиенти се нуждаят от информация и познание, което е пълно, за да могат да следят тенденциите на пазара. И не само това, ние сме способни да идентифицираме източника на трафика - дали идва от компютър или устройство като например таблет. Това знание е ключ едновременно за медиите и рекламодателите. Провеждали сме тестове, за да измерваме това в последните няколко месеца на избрани пазари.

 

В мометна Гемиус оперира в над 12 държави. От Централна и Източна Европа, Казакстан до Оман, Израел, Турция, Дания или Белгия. Конкурира се със световните гиганти в този сегмент. Служи като 'един по рода си' пример за Полска инициатива, която успява успешно да навлезе в чуждите пазари...

Успешно навлизаме в редица нови пазари, но в момента искаме да концентрираме стратегически нашето усилие към Източна Европа. Белгия е добра начална точка, тъй като е един от най-технологично развитите и иновативни пазари в света, също като Великобритания, САЩ и Израел. Трябва да спомена обаче, че не мисля за нас като за някакво изключение. Бихте могли да назовете множество Полски компании, които продават своите стоки или услуги извън граница, или дори пренасят своето основно производство извън Полша. Добър пример за успешена Полска компания, оперираща в интернет е Allegro.pl или Grupa Pracuj. Има доста компании със стабилен капитал извън държавата, от най-големите корпорации като KGHM или Orlen, до по-малките компании, като марката дрехи LPP, която се справя добре в съседните държави или InPost, която вече навлиза в нови пазари, с уникалната си концепция Paczkomaty- решение в точката на доставяне.

 

Все пак, когато става въпрос за нови технологии, успешните Полски стартиращи компании са малко и се появяват на големи интервали от време. Къде виждате причината за това? Трябва ли да се съгласим с твърдението, че проблема се корени в недостатъчното финансиране на иновативни решения и неохотата на бизнеса да сътрудничи с научните и изследователски центрове?

Не бих казал, че положението е толкова лошо. В Полша, както е и в други държави, хората с иновативно съзнание са много. Понякога локални проекти се поглъщат от глобалните гиганти още в начален стадии. Това означава че света следи с зорко око Полша. Също бих желал да насоча вниманието ви към факта, че много новаторски решения произлизат от научни разработки, от изследвания проведени в публични центрове. Същото важи дори и за създателите на Гугъл, чието начинание също беше ефект от научна работа. Прототипа на Facebook също бе роден под формата на университетски проект. Така, както и в нашата държава.

 

Какъв е факторът за успех в една иновативна икономика?

Идеята, както обикновенно. И постоянство, силна вяра в твоята идея и много работа.

 

Благодаря

 

 

***

Piotr Ejdys – главен изпълнителен директор и един от основателите на Гемиус, свързан с компанията от 2000г. насам. Специализира в областта на IT и математиката във Варшавския университет. Пламенен поддръжник на баланс между работата и личния живор, което както той се изразява, може да не е лесно, но си струва усилията. За него хармонията между добрия интерес на служителите на компанията, нейните клиенти и собствениците, гарантира дългосрочно развитие и ползи за всички участващи лица.

Обратно към списъка